ullejolies.blogg.se

En daglig inblick i mitt liv som till största delen består av familj och hästar och våran resa mot olika mål men även matlagning och inredning som är en stor passion hos mig!

ullesjolies köttfärssås

Publicerad 2013-10-01 21:01:00 i Allmänt

Idag var vi på strömsholm å hoppade , jag hade Tony och Charlie hade Dockan med sig hon är stora syster till Tony och Indoktro som pappa!! Det gick aaaas bra i dag Tony hoppa som bara den , jag älskar den hästen...Charlie hjälpte mig och som vanligt är han grym på att träna mig och mina hästar , Tony va mycke lugnare än förra veckan gav sig inte alls av efter hindren ... jag red antagligen mycke bättre, jag gör det när Charlie är med , han vet vad han ska säga!! Vi hann bara rida en häst var , sen bar det hemåt. Man får ju alltid lite extra inspiration efter ha varit iväg å tränat så dom andra hästarna fick ett ordentligt ridpass , det e ju så roligt att rida:)
Tony!! Idag vart jag tok sugen på köttfärssås så det var bara att åka till affären å handla!! Alla har ju sin egna köttfärssås vart man än kommer så har alla sin version , har smakat på en hel uppsjö , så härligt jag älskar mat!! Men iallafall , jag har ju oxå en egen köttfärssås! Tänkte ni kan få ta del av den om ni vill här e receptet:) Jag gör såsen från scratch så alltså ett gäng tomater som jag hackar upp i småbitar slänger ner i en gryta med lite smör hackar en gullök och 3-4 vitlökar slänger ner det me i grytan , häll på lite vatten rör om...smaka av med lite socker å salt samt peppar ...rör om...rör ganska mycke så tomaterna mosar i hop sig!!Ta en skvätt kantarell fond och en skvätt oxfond för lite fyllighet i såsen låt det småputtra!! Ta sen en stekpanna och fräs upp lite champinjoner ( om man vill ha svamp i) annars fräser man köttfärsen och häller ner den i grytan rör om!! Nu börjar smaksättandet jag har ju lite sambalolek inte för mycke nu för det e starkt ...sen svartpeppar så klart lite vit peppar , det finns en krydda som heter köttfärskrydda den e bra det blir lite mustigare av den, så ta lite sån även Kajs vitlöksgrillkrydda finns i nästan alla affären jätte god!! Salta efter behag! Så ...det va min köttfärssås glöm inte att smaka av den hela tiden så du vet vad som fattas och hur den smakar!! Lycka till <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ulrika Nilsson

Jag är hoppryttare på heltid , driver hästgården Bärsta Gård där vi har våra hästar ett 20 tal nu tror jag sen erbjuder vi även inackordering sammanlagt har vi 41 boxar på gården, detta gör jag tillsammans med min sambo Charlie Siemerling vi har även en son Christoffer och två hundar Bobbo och Gunnel. Jag älskar vackra saker god mat även inredning är en stor passion.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela