ullejolies.blogg.se

En daglig inblick i mitt liv som till största delen består av familj och hästar och våran resa mot olika mål men även matlagning och inredning som är en stor passion hos mig!

markarbete och ordning å reda....

Publicerad 2013-10-01 09:20:19 i Allmänt

Jag funderar på varför hoppryttare är så rädda för markarbete , ofta hör man att : Jo du har rätt det är klart att man ska jobba hästen rätt denna träningen va så nyttig...mmm men så blir det 2-3 gånger sen är det roligare och åka och hoppa högt nånstans på tävling eller träning!! Så undrar folk varför hästarna stannar eller river !! Självklart kan ju hästar och ryttare ha andra anledningar till detta men största delen är ju vårat fel ..vi skapar ju hästen vi sitter ju på den varje dag , den vaknar ju inte varje morgon å tänker : åhh idag ska jag jävlas eller i dag ska jag inte hoppa ett enda hinder. ..nä hästar e djur dom gör ju oftast det vi säger till den att göra !!! Men det är ju där många problem föds ,för dåligt markarbete och för dåligt horsemanship.Många behandlar ju hästarna som människor tror att dom tänker som vi men det gör dom inte det är ett flockdjur den behöver en ledare som enkelt och lugnt säger till den vad den ska göra både i stallet och på ryggen konsekvens och en rödtråd. Det finns så mycke bra tränare och bra skrivna böcker som man kan ta hjälp av ,men många väljer att göra det på sitt sätt å har sina egna teorier om saker å ting eller går och köper fina saker istället för att ta tag i det där jobbiga ..att lära sig rida!!! Jag säger verkligen inte att det e lätt , det e skit svårt å tar lång tid kräver mycke erfarenhet å timmar i sadeln , slit varje dag .....365 dagar om året !:) kram kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ulrika Nilsson

Jag är hoppryttare på heltid , driver hästgården Bärsta Gård där vi har våra hästar ett 20 tal nu tror jag sen erbjuder vi även inackordering sammanlagt har vi 41 boxar på gården, detta gör jag tillsammans med min sambo Charlie Siemerling vi har även en son Christoffer och två hundar Bobbo och Gunnel. Jag älskar vackra saker god mat även inredning är en stor passion.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela